Magen mår dåligt av stress

definizione_addominale_dieta_romaMagen fungerar som kroppens bensintank och motor. Man måste aktivt ta hand om den för att förebygga att systemet stänger av. Humörsvängningar, huvudvärk och hudbesvär kan faktiskt alla bero på att man misskött magen. För den som vill ta väl hand om magen finns dock flera knep som kan tillämpas i vardagen.

I dagens stressade samhälle sitter personer sällan ner och bara äter. Vanligtvis går man samtidigt, sitter framför datorn eller läser något som hör till jobbet. När man är stressad går matsmältningen på mycket lägre varv eller stänger av helt. Detta beror på att kroppen dirigerar energin till allt det andra som sker samtidigt. Dessutom slutar tunntarmens rörelser, något som är katastrofalt för ämnesomsättningen. Hjärnan är nämligen alltid inställd på att lösa det problem som är mest aktuellt, vilket betyder att matsmältningen stänger av vid stress. Följden blir att maten ligger kvar i magen, ofta enbart halvt tuggad.

Matsmältningsvätskorna i mag- och tarmkanalen skall bryta ner maten. Bland annat kommer saltsyra in i magsäcken och dess muskler skall aktivt jobba för att all näring skall komma ut till kroppen. Hela denna process tar paus om stressen samtidigt är för stor. Första tecknet på att kroppen inte tagit upp all nödvändig näring är koncentrationssvårigheter. Andra tidiga symptom är sura uppstötningar och halsbränna. Senare uppstår tillstånd såsom diarré, förstoppning eller krampen till följd av att magen mår dåligt.

Att sätta sig ner och äta vid fasta tider är av oerhörd vikt för magens välmående. När måltiden är en lugn händelse klarar kroppen av att fullfölja sin ursprungliga uppgift. Faktum är att forskning pekar på att den stora hemligheten bakom en välfungerande mage är att äta i lugn och ro. Så fort magen krånglar vill den säga dess ägare någonting. Känner man till sin mages mönster upptäcker man snabbt om något är på tok.